مقالات

بهترین روش رنگ کردن چوب

یکی از کار هایی که می تواند لذت بخش باشد رنگ کردن چوب است، می توانید هر رنگی را که دلتان می خواهد تهیه کنید و چوب های کمد یا کتاب خانه میز یا صندلی خود را رنگ کنید؛ بنابراین با وکالا همراه باشید تا روش درست رنگ زدن را بیاموزید.

اولین مرحله رنگ کردن چوب سنباده زنی است

اولین مرحله در رنگ آمیزی ابزار چوبی، سنباده زنی است. قدرت این مرحله را دست کم نگیرید زیرا نتیجه کار شما به این قسمت بستگی دارد. با سنباده زنی مناسب ، رنگ به خوبی روی سطح کار می چسبد ،و جدا نمی شود. سطح کار باید صاف باشد و جلوه رنگ باید چند برابر شود. برای سنباده زنی می توانید از روش دستی یا گیره سنباده یا دستگاه سنباده استفاده کنید. البته، برای کار با چرخ باید کمی مفید باشید، زیرا می تواند به قسمت های ظریف چوب آسیب برساند. برای از بین بردن لکه های رنگ و چوب قدیمی ، باید با کاغذ سنباده درشت شروع کنید. کاغذ سنباده 80 و 100 خاکستری مکان خوبی برای شروع است. بعد از اینکه لکه ها و رنگهای قدیمی را تا حد امکان پاک کردید، از کاغذ سنباده نرم تری استفاده کنید.

کاغذ سنباده 150 درجه ای برای صاف کردن سطح چوب استفاده کنید. برای سطوحی که دسترسی به آنها دشوار است از پارچه های انعطاف پذیر و سمباده های کاغذی استفاده کنید. ترتیب سنباده زنی درشت و سپس سنباده نرم بسیار مهم است. سنباده زنی لکه ها و رنگهای قدیمی را از بین می برد ، و سنباده نرم خطوط ، خط و خش و اثرات سنگ زنی خشن را پاک می کند و سطح را نرم می کند. بنابراین وقتی انگشت خود را روی سطح می گذارید، چوب را رنگ کنید، صاف بودن سطح را احساس خواهید کرد. البته مهم نیست که رنگ های قبلی پاک شده باشند یا نه. در ادامه با و کالا همراه باشید.

دومین مرحله رنگ کردن چوب تمیز کردن است

پس از سنباده زنی، گرده سنباده باید به طور کامل از سطح چوب برداشته شود، گرده باقیمانده روی چوب از چسبیدن بتونه و در نهایت رنگ به سطح چوب جلوگیری می کند و رنگ به مرور زمان کنده می شود. به جای صاف و یکنواخت شدن، ناهموار می شود. می توانید سطح چوبی را با جاروبرقی تمیز کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام سطح را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. می توانید پارچه را با آب و نازک خیس کنید. از تینر استفاده کنید زیرا تینر باعث می شود رنگ بهتر بچسبد و چربی را از بین می برد. حتی اگر از آب استفاده می کنید ، بلافاصله چوب را با یک پارچه خشک مرطوب کنید تا به چوب آسیب نرساند. دقایقی منتظر باشید تا چوب خشک شود. بهترین روش رنگ کردن چوب را با و کالا بخوانید.

سومین مرحله رنگ کردن چوب زیرسازی و بتونه کردن است

پس از سنباده زنی و تمیز کردن، و همچنین قبل از اعمال رنگ، سطح کار باید آماده شود. با کمک یک کاردک می توان خراش ها را پوشاند و سطح کار را تراز کرد. علاوه بر این، رنگ بتونه چسبندگی بیشتری دارد. در انتخاب بتونه برای چوب دقت داشته باشید زیرا باید روشن تر از رنگی باشد که انتخاب کرده اید البته اکثر بتونه چوبی سفید هستند، بنابراین نگران نباشید. بهتر است بتونه را روی تمام سطح چوب بمالید. برای این کار از لایه های بسیار نازک بتونه استفاده کنید تا مشخص نشود که بتونه دارید. حداقل 10 دقیقه صبر کنید تا این لایه نازک بتونه خشک شود.

بسته به مقدار و ضخامت بتونه؛ زمان خشک شدن متفاوتی دارد. در صورت لزوم ، لایه های زیر بتونه را اضافه کنید. هدف این است که سطح کار کاملاً صاف و تا حد امکان دارای پوشش بتونه باشد تا رنگ به خوبی به سطح کار بچسبد. چوب دارای منافذی است که رنگ را جذب می کند. در واقع بتونه چوبی از نفوذ رنگ به منافذ چوب جلوگیری می کندمی توانید از آن استفاده کنید. پس از خشک شدن با سمباده نرم سیلانت اضافی را بردارید. بتونه را سنباده بزنید تا سطح چوب یکنواخت شود. سپس دوباره سطح کار را کاملاً تمیز کنید، اکنون سطح چوبی را می توان رنگ آمیزی کرد.

اجرای رنگ

روشهای زیادی برای رنگ آمیزی چوب وجود دارد. می توانید از رنگهای فوری چوب که به عنوان سیلر ، کیلر ، نیم پلی استر و پلی استر شناخته می شوند استفاده کنید. این نوع رنگها معمولاً ضخیم هستند و قبل از استفاده باید نازک شوند. معمولاً با حلالی مانند تینر رقیق می شوند. نکته منفی که در تینر می توان به آن اشاره داشت این است که تینر بوی تندی دارد و همچنین دارای خاصیت خورندگی است که برای چوب مناسب نیست، بنابراین می توان به جای تینر از جایگزینی مانند حلال 402 استفاده کرد. برای رنگ زدن می توانیم بگوییم که تمامی این مراحل را باید اجرا کنید و عجله نداشته این مراحل بسیار مهم می باشند.

رنگ را خوب مخلوط کرده و لایه اول را با قلمو بمالید. مانند بتونه، استفاده از رنگ در چند لایه نازک بسیار بهتر از استفاده از یک لایه ضخیم است. لایه های نازک بهتر و خشک تر به نظر می رسند. رنگ آمیزی به صورت لایه های نازک گویا سریعتر است، استحکام و دوام بیشتری دارد و همچنین بافت چوب زیر رنگ را قابل تشخیص می کند، که برای زیبایی مبلمان چوبی بسیار مهم است. بنابراین سوای انتخاب در رنگ باید به خوبی رنگ بزنید. اگر سطح چوبی که نقاشی می کنید پهن باشد (مانند سطح میز ناهار خوری) ، بهتر است از ضربات بلند و مداوم شت روی سطح کار استفاده کنید تا رنگ روشن تر و یکدست شود.

از چه رنگی استفاده کنیم؟

رنگهای مختلفی برای رنگ آمیزی مبلمان چوبی وجود دارد که بسته به نوع سلیقه شما می توانید رنگ ها را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر چوب ما دارای نقوش است و می خواهیم نقوش آن نمایان باشد، باید از رنگ های روشن استفاده کنیم و اگر می خواهیم چوب بدون نقوش باشد می توانیم بتونه را رنگ کنیم در واقع برای این کار باید از رنگ هایی استفاده کنیم که روی بوم را می پوشانند تا زیر کار نشان داده نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *