مقالات

نحوه ی تمیز کردن وسایل چوبی دکوری

>می دانیم که امروزه با وجود آپارتمانی بودن خانه و ترافیک شهری و آلودگی های کارخانه ایی، می بینیم که بسیار گرد و غبار وارد خانه می شود که برخی اوقات تمیز کردن واقعا دردسر دارد، اما بدانید که برای پاک کردن باید اصولی را رعایت کنید، مثلا قبل از تمیز کردن و برق انداختن مطمئن شوید که سایل چوبی شما از نور خورشید، منابع گرما و رطوبت محافظت می شود. این عوامل باعث خشک شدن یا بید زدگی و تغییر رنگ چوب می شوند، بنابراین اولین قدم این است که لوازم چوبی را قبل از برق انداختن به درستی از آن ها نگهداری کرد. بنابراین با وکالا همراه باشید تا بیشتر با روش های درست تمیز کردن وسایل چوبی دکوری آشنا شوید.
برق انداختن وسایل چوبی
گردگیری اولین قدم در برق انداختن لوازم چوبی است. از یک پارچه بدون پرز برای پاک کردن گرد و غبار روی سطوح چوبی استفاده کنید. استفاده از پارچه های کمی ضخیم می تواند به گونه ایی باعث ایجاد خراش شوند تا جایی که می توانید از پارچه ی لطیف برای گردگیری استفاده کنید که دچار مشکل نشوید.
مشخص کردن نوع چوب
مثلا در چوب های گردو باید هر روز آن را دستمال بکشید، می توانید برخی لکه های سفید رنگ را با خمیر دندان از بین ببرید. بنابراین برای تمیز کاری نوع چوب بسیار مهم است. برای تمیز کردن از آب استفاده نکنید، اگر هم از آب استفاده کردید سریع خشک کنید تا آب به چوب نفوذ نداشته باشد. البته برخی لوازم چوبی دارای روکش ضد آب هستند اما باز هم در هر شرایط باید از وسایل چوبی مراقبت کنید، دربرابر نم و رطوبت، نور خورشید و… می توانید از برخی مواد خوراکی هم برای تمیز کاری استفاده کنید، مثلا سفیده تخم مرغ، سرکه، روغن و.. در ادامه با و کالا همراه باشید.

استفاده از سرکه

برای برداشتن برچسب و عکس روی وسایل چوبی نیز می توانید از سرکه استفاده کرده و برچسب را در سرکه خیس کرده و سپس بعد از چند لحظه آن را با پارچه ای بردارید، اگر وسایل چوبی دارای حکاکی و منبت کاری است. بهتر است کمی چوب پنبه را در کبریت بپیچید و با کمی آب و مایع لباسشویی تمیز کنید، سپس دوباره آن را با پنبه ی خیس شده می توانید روی آن بکشید و در نهایت با یک پارچه خشک تمیز کنید.

استفاده از روغن

برای تمیز کردن وسایل چوبی دکوری می توانید روغن خانگی تهیه کنید. برای تهیه این روغن، روغن دانه کتان و عصاره صمغ را به مقدار مساوی بجوشانید. مواد را با هم مخلوط کرده و با یک پارچه نرم روی چوب بمالید. این روغن یا هر روغن دیگر تجاری موجود در بافت چوب نفوذ می کند و اگر سالها از آن استفاده کنید ، مبلمان چوبی شما همیشه تازه می مانند و درخشش طبیعی خود را حفظ می کنند.

سفیده تخم مرغ

یکی دیگر از راه های تمیز کردن وسایل چوبی دکوری استفاده از سفیده نخم مرغ است. سفیده تخم مرغ می تواند ظروف چوبی را بسیار خشک و تیره کند، به زیبایی آنها کمک کند، آنها را زنده کند و آنها را مرطوب، براق و درخشان نگه دارد. برای استفاده صحیح از این تکنیک، باید سفیده تخم مرغ را از زرده جدا کنید. سپس سفیده تخم مرغ را بزنید. سپس یک قاشق غذاخوری آمونیاک 15 میلی لیتر اضافه کنید و مستقیماً روی چوب بمالید. در نهایت، آن را چند دقیقه بگذارید و با یک پارچه خشک آن را خشک کنید و سپس براق شدن را میبینید.

تمیز کردن وسایل چوبی پولیش شده

اگر می خواهید وسایل چوبی پولیش شده را تمیز کنید، بهتر است از محلول های مخصوص صیقل دادن یا پارافین برای این کار استفاده کنید، زیرا پارافین ها خراش های سطحی چوب را می پوشانند و اگر این کار را دو بار در سال انجام دهید، می توانید از چوب خود به خوبی مراقبت کنید. اگر می توانید از محلول استفاده کنید، راحت تر از پارافین است و اگر از محلول خاصی استفاده می کنید، بهتر است آن را 3 یا 4 بار در سال تکرار کنید. اما ساده ترین راه برای تمیز کردن ظروف چوبی پولیش شده، استفاده از پولیش های اسپری است. اما چون سیلیکون دارند سطح چوب را کمی لغزنده می کنند. با وکالا همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *