مقالات

بهترین نوع چوب برای ساخت ظروف چوبی

امروزه علاوه بر وسائل خانه ی چوبی می بینیم که از ظروف چوبی هم در مصارف روزانه و در پذیرایی کردن استفاده می شود که بسیار زیبا و جذاب هم هست. چوب وسیله ایی نیست که به این زودی ها از چشم بیوفتند و کسی نخواهد مانند آن را داشته باشد، همیشه می توانید از آن استفاده کنید. از نظر کاربردی هم می توان گفت امروزه چوب بسیار کاربرد های جذابی دارد و بدون آن واقعا نمی شود زندگی کرد.

چوب به راحتی به طبیعت باز میگردد و بسیار انعطاف پذیر است. می توان از چوب بهره های بسیاری در صنعت های مختلف برد. ظروف چوبی هم ماهیتشان معلوم است زیرا که می دانیم از گذشته های دور انسان هایی بودند که بر روی چوب نقش میزدند و از آن استفاده های گوناگون می کردند، بنابراین از گذشته تا کنون هزاران تغییرات ایجاد شده بر زندگی ما باعث شده که هر بار با تغییراتی در این مواد به نیازمان پاسخ بدهیم.

می توانیم از ویژگی های خوب آن بهره ببریم و حس خوب طبیعت را در خانه های کوچک آپارتمانی شهریمان داشته باشیم. شاید جنایت به نظر بیاید که درختان زیبا را برای مقاصد خود قطع کنیم. اما چوب همیشه با شکیل بودن و کارایی بودنش زنده است و هرگز آن درخت تنومند نمی میرد بلکه در جای دیگری به شکل دیگری نفس می کشد و شوق را برای دیگران به میان می آورد. پیوند میان درخت و انسان بسیار می تواند پیوندی ناگسستنی باشد.

از ظروف چوبی می توان تخته های سرو  ها را نام برد که یک طرح جذاب برای نمایش سبک اصلی ارائه غذا و جذب مخاطب است. انواع ظروف چوبی شامل کاسه های چوبی، تخته های سرو، خوراک چوب و … برای نمایش غذا و تزئین میز پذیرایی استفاده می شود. چوب به دلیل دوام، انعطاف پذیری، زیبایی و ثبات در ساخت انواع ظروف مورد استفاده گسترده قرار می گیرد. از چوب می توان برای ایجاد سبک های مختلف از روستیک تا مینیمال و مدرن استفاده کرد. بنابراین برای درک بهتر می توانید با و کالا همراه باشید تا بیشتر درباره ی نوع و جنس چوب ظروف چوبی اطلاعات کسب کنید.

آیا استفاده از ظروف چوبی خطرناک است؟

درختانی که در فیلیپین، آفریقا، ویتنام، تایلند و حتی آمریکای جنوبی رشد می‌کنند، برای ساخت ظروف چوبی مناسب نیستند؛ زیرا به علت شرایط محیطی و بارش باران فراوان چوب این درختان تراکم چندانی ندارند. برخی از ظروف چوبی از چوب درخت ساخته نمی‌شوند بلکه از چمن‌های گرمسیری، بامبو یا درختچه ساخته می‌شوند. این ظروف چوبی با چگالی کم نیاز به نوعی پرکننده دارند، مانند چسب برای حفظ شکل آنها.

ناگفته نماند که چسب و اکثر پرکننده ها از نظر غذایی ایمن نیستند، بنابراین در آشپزی از این ها استفاده نکنید. بسیاری از چوب های با کیفیت بالا وجود دارد که ممکن است برای ساخت ظروف چوبی مناسب نباشد. برای ساخت ظروف، باید از چوبی استفاده کنید که در آب و هوای سخت رشد کرده است. چوب درختانی را که 365 روز در سال در زیر نور آفتاب رشد کرده اند فراموش کنید. درختانی که در آب و هوای سخت و زمستانی رشد می کنند برای ظروف مناسب هستند، این درختان به آرامی رشد می کنند و بافتی محکم، مقاوم و با تراکم بالا دارند.

انواع چوب

کاج

کاج یک چوب نرم است که برای ارائه و سرو غذا مناسب است. این نه تنها جایگزین طبیعی و قابل تجزیه برای ظروف های پلاستیکی است، بلکه در برابر چربی نیز مقاوم است. چوب کاج علاوه بر ایجاد طرح های متنوع، به دلیل تنوع و ساخت ساده، برای حمل و نقل نیز مناسب است.

راش

نام علمی این چوب راش، Fagus orientalis است. راش در جنگلهای ایران موجود می‌باشد. درختی است سایه پسند و از این رو دارای شاخ و برگ فراوان می‌باشد. از خواص ظاهری چوب راش، درون نامشخص و به رنگ کرم مایل به قرمز است. دوایر سالیانه فشرده و در نتیجه در مقاطع طولی، از بارزترین خصوصیات آن می توان به پره های چوبی در مقاطع طولی آن اشاره کرد. یکی دیگر از ویژگی های چوب درخت راش این است که نیمه سنگین و دارای بافتی همگن و تقریبا مقاوم در برابر حشرات و قارچها است.

بامبو

بامبو در اصل از آسیا آمده است و یکی از معروف ترین چوب ها برای ساخت ظروف است. بافت نرم و رنگ خنثی آن طیف گسترده ای از تزئینات را تکمیل می کند. این نوع چوب سازگار با محیط زیست است و گزینه مناسبی برای طراحی است. تنوع وجود دارد. ظروف های چوبی، کارد و چنگال، سینی های چوبی و سایر محصولات معمولاً از بامبو ساخته می شوند.

گردو

آنچه قابل توجه است یک نوع چوب با مقاومت، بافت و رنگ بالا است. چوب گردو اغلب برای ساخت مبلمان با اشکال مختلف و اشکال غیر معمول استفاده می شود. ظروف چوبی که نیاز به جابجایی یا بازسازی دارند تقریباً همیشه از گردو ساخته شده اند.

افرا

افرا سنگین و بادوام است و می تواند در برابر سایش زیاد مقاومت کند. رنگ روشن آن بر اشکال طبیعی و رنگین کمانی که در دانه چوب مشاهده می کنید تاکید می کند. اگر می خواهید ارزش زیبایی آن را افزایش دهید، می توانید چوب را لکه دار یا رنگ کنید. با این حال، از آنجا که افرا یک چوب سنگین است، فقط برای تهیه ظروف های مقاوم استفاده می شود، اما برای ظروفی که نیاز به جابجایی و حمل دارند مناسب نیستند.

بلوط

از نظر قیمت و تنوع،  بلوط بهترین گزینه است. بلوط دارای طیف گسترده ای از رنگ ها از قرمز تا خاکستری-قهوه ای تا سفید است. بلوط سنگین است و برای ظروف قابل حمل مناسب نیست. بلوط برای ساخت وسایل ثابت و بدون حرکت بهترین است.

درخت گیلاس

یکی از بهترین چوب ها برای ظروف، چوب گیلاس است. چوب گیلاس نه تنها برای تهیه ظروف، بلکه برای بسیاری از سازه های چوبی دیگر نیز مناسب است. قسمت متراکم داخلی چوب گیلاس تیره و قسمت بیرونی آن کرم روشن است و کنتراست خوبی دارد. رسوبات معدنی طبیعی چوب گیلاس در دانه سیاه چوب خودنمایی می کند و ظاهر زیبایی به ظروف چوبی می بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *